petek, 25. marec 2016

Naši predniki so spali manj časa kot mi

Zelo zanimiv dokumentarec o spanju sem si ogledala. V njem so predstavili nekaj novih ugotovitev o spanju, vsa so podprta z znanstvenimi raziskavami. S spanjem se strokovnjaki zelo veliko ukvarjajo. Kako tudi ne, saj v Nemčiji približno 4% ljudi redno jemlje zdravila proti nespečnosti, 20 - 30 % jih ima težave s spanjem. Podobni podatki veljajo za vse zahodne države.

Kar me je najbolj presenetilo: če dalj časa spimo manj kot 6 ur na noč, se verjetnost, da dobimo srčni infarkt poveča za 48%.

Strokovnjaki si dolgo niso bili enotni, koliko je tista prava količina spanca, ki jo potrebujemo. Ameriški strokovnjak je s posebno zapestno uro meril spalne navade primitivnih ljudstev v Afriki in Južni Ameriki (ker imajo podobne spalne navade kot naši predniki). Njegove ugotovitve so presenetljive: pripadniki teh ljudstev spijo manj kot mi.

Vedno smo mislili, da so naši predniki pred nekaj tisoč, deset tisoč leti spali več kot mi danes. Očitno smo se motili, saj primitivna ljudstva gredo spat tri ure po sončnem zahodu in stanejo uro pred sončnim vzhodom.

To zgodnje vstajanje je znanstvenike najbolj presenetilo. Ampak, približno eno uro pred sončnim vzhodom je tudi zunanja temperatura najnižja in očitno je to za telo signal, da se prebudi. Od ranega jutra do poldneva so aktivni, potem pa se umaknejo v senco in so manj aktivni (na terenu).


Tudi mi bi morali posnemati spalne navade primitivnih ljudstev, saj optimalno podpirajo vse fiziološke in hormonske procese v telesu. Ponoči potrebujemo temo in bolj hladen prostor za spanje; na vsak način nižjega kot je podnevi.

Koliko pa je tista optimalna doza spanca, ki ga potrebujemo? Strokovnjaki pravijo, da sedem ur. Ni nujno, da vsako noč spimo 7 ur, ampak je pomembna tedenska bilanca (7 x 7 ur).

Še moj nasvet:

Med spanjem doživljamo štiri faze, ki trajajo približno 90 minut. Zato je pametno, da spimo n x 90 minut. Moj optimum je 7,5 ur, vaš je lahko 6 ali 9 ur. Preizkusite.

Idealno bi bilo, da se zbudimo brez budilke, kar se lahko samo takrat, ko gremo dovolj zgodaj spat.

Zelo škodljivi so LED zasloni oziroma svetloba z veliko modrega spektra. Zato ugasnite računalnike, tablice in telefone po 21. uri. Naj gredo spat, vi pa kmalu za njimi.

2 komentarja:

  1. Oh, vem... meni pa tole s spanjem nikakor ne uspeva najbolje.
    Včasih zaradi mene, včasih zunanjih dejavnikov...
    Bom mogla nekaj spremenit. Tempo, navade, morda celo okolje...

    OdgovoriIzbriši